Kategorier
Vrede

Vredeshåndtering

Vredeshåndtering er det danske ord for Anger management – altså et forløb hvor du kan lære at håndtere og styre din vrede. 

Mange mennesker oplever, at bliver overrumplet af deres vrede. Vreden kan blive så voldsom, at den tager magten og kontrollen fra dig. Når vreden kommer rullende, kan man blive til en udgave af sig selv, som man ikke lyst til at være.

Det kan være forbundet med stor skam og flovhed, at man får en voldsom og aggressiv adfærd, som man ikke har lyst til at have. Ofte kan det gå ud over de mest nære relationer – kone, mand, børn. Også selvom man slet ikke har lyst til det. Men der er en oplevelse af ikke at kunne kontrollere vreden.

Det kan også være, at du vender vreden indad og mærker den inden i dig selv. Og du giver ikke udtryk for din frustration og vrede. Det kan føles som en spændetrøje. Det kan give en følelse af afmagt og forkerthed.

Vredeshåndtering kan hjælpe til kontrol

Vredeshåndteringsforløb

Et forløb med fokus på vredeshåndtering kan afhjælpe den ubehagelige følelse af at miste kontrollen eller at være fanget af vreden og frustrationen. Vredeshåndtering kan få dig væk fra at være en udgave af sig selv, som du ikke har lyst til at være. Vredeshåndteringen kan lære dig andre måder at reagere på. Det kan hjælpe dig til at få kontrol over frustrationen og vreden. Din vrede kan blive hensigtsmæssig og brugbar for dig.

I et forløb om vredeshåndtering vil fokus lægge på, hvilke situationer vredesudbruddet kommer i, hvad er det, der trigger din vrede og frustration, og hvordan mærkes og opleves det i kroppen.

Din egen reaktion på det du trigges af, er det, som udløser vredesudbruddet. I et forløb som anger management vil vi inddrage dine egner erfaringer med vrede og vredesudbrud og det som trigger dem.

Målet med vredeshåndtering er ikke, at du aldrig skal blive vred eller frustreret. Vrede og frustration er en af vores grundfølelser. Vreden har en funktion for os, særligt når den er hensigtsmæssig og afpasset situationen. Målet med vredeshåndtering er derimod, at du får kontrol over din vrede og at den bliver hensigtsmæssig for dig.

Vreden i kroppen

Kroppen er en sladrehank. Kroppen har en vigtig rolle at spille i vores vrede. Der vil altid være reaktioner i kroppen, når vi bliver vrede.

I vredeshåndteringsforløbet er der fokus på, hvad du mærker i kroppen. Når du kan mærke, hvad der sker i din krop, kan du også reagere på det. Kroppen er din sanselige sladrehank, der fortæller dig, hvad der er på spil for dig. Ofte vil mennesker, der bliver ramt at voldsomme vredesudbrud, have afskåret sig selv for at mærke hvad der sker i kroppen. Derfor er kroppen et fokusområde i behandlingen af voldsom vrede.

Selve forløbet

Et vredeshåndteringsforløb kan forløbe over 5 – 10 sessioner. Antallet af gange afhænger af, hvor du står og hvad du lige præcis har brug for. Nogle har brug for færre sessioner og andre har brug for flere. Forløbet bliver tilpasset dig og din situation.

Et forløb kan fx være at i begyndelsen af forløbet mødes vi hver 14 dag, og senere i forløbet hver 3.-4. uge.

Læs mere om vrede