Hvor går din grænse?

Er du klar over, hvordan du sætter dine grænser? Kan du mærke, hvor dine grænser går? Siger du dine grænser højt? Kan du udholde andres reaktioner på dine grænser?

Nogen gange kan vi bevidst lade være med at sige vores grænser højt, og det kan være fint og meget sundt. Men hvis vi lader være med at sætte vores grænser uden at være bevidste om hvorfor, er det usundt for os.

Grænser i 3 trin

Når man arbejder med, at blive bevidst om, hvordan man selv sætter sine grænser, kan man se på grænserne i tre trin.

At sætte grænser i 3 trin:

  1. Jeg mærker mine grænser
  2. Jeg siger mine grænser højt
  3. Jeg udholder andres reaktion på mine grænser

Det første trin er at blive bevidst om ens egne grænser og kunne mærke, når de er nået og måske endda overskredet. Det kan være, man er på det her trin et stykke tid, hvor man er blevet bevidst om egne grænser, men endnu ikke er der, hvor de helt kan efterleves.

Det andet trin er at sige det højt, når ens grænser er nået eller overtrådt. Dette trin kan være vanskeligt og meget udfordrende, hvis man ikke er vant til at sige det højt, når ens grænse er nået. Det kan kræve mod og tid at nå her til.

Det tredje og sidste trin er at kunne udholde andres reaktioner på ens grænser. Det kan være ganske svært at holde ud, hvis andre fx bliver ked af det eller begrænset i noget, som de gerne vil. Her kan det være en hjælp at huske på, at hvis man sætter sin egen grænse og udholder de andres reaktion på den, så giver det en fornemmelse af at tage sig selv alvorligt og behandle sig selv med respekt. Hvis man ikke kan udholde andres reaktion på ens grænser, kan det i længden betyde, at man negligerer sig selv og ikke behandler sig selv med respekt og omsorg.

Mange i terapi arbejder med det at kunne mærke deres egne grænser og sige dem højt og udholde andres reaktioner på grænserne.